Affiliate marketing – čo to je a ako funguje

Affiliate marketingAffiliate marketing (AM) je jedným z mojich najobľúbenejších spôsobov zarábania peňazí na internete. Keď som začínal s internetovým podnikaním, bol to jeden z prvých spôsobov, ktoré som objavil a začal využívať. Postupom času, keď som sa v tejto oblasti viac zorientoval, zistil som, že možností a stratégií ako robiť Affiliate marketing je veľmi veľa a každý si to môže v podstate prispôsobiť podľa seba a svojich možností, ako na tom profitovať.

V tomto článku trochu rozoberiem môj pohľad na AM, tiež to aké rôzne formy affiliate marketingu sa dnes dajú na internete nájsť a ako sa v tom orientovať. V prvom rade si ale poďme bližšie vysvetliť, čo to ten AM vlastne je.

Čo je to Affiliate marketing

Základný princíp spočíva v tom, že je to spolupráca medzi materskou spoločnosťou, resp. majiteľom, predajcom alebo prevádzkovateľom nejakého produktu alebo služby a affiliate partnermi, ktorí tento produkt alebo službu propagujú a zo zrealizovaných predajov dostávajú provízie.

Táto vzájomná spolupráca medzi materskou spoločnosťou a affiliate partnermi musí byť výhodná pre obe strany, inak tento systém nebude dlhodobo fungovať. To znamená, že pomer provízií zo sprostredkovania predaja musí byť pre partnerov v dostatočne zaujímavej výške a taktiež pre materskú spoločnosť to musí byť aj po odrátaní provízií stále ziskový obchod.

Ak by partneri dostávali len malé % z predaja produktov a služieb materskej spoločnosti, nemotivovalo by ich to dostatočne k tomu, aby sa do propagácie aktívne zapojili, prípadne aby aj investovali napr. do reklamy alebo iných marketingových aktivít. Na druhej strane, ak by materská firma nemala dostatočný zisk po odrátaní provízií partnerov, ľahko by sa mohla dostať do problémov s vyplácaním provízií a to by viedlo veľmi rýchlo k zastaveniu aktivity partnerov.

Provízie a zárobky v AM

Výška provízií pre partnerov je výrazne ovplyvnená charakterom a typom produktov a služieb, ktoré materská spoločnosť predáva.

  • Ak sa jedná o fyzické produkty (napr. doplnky výživy, elektro, oblečenie, nábytok, športové potreby, topánky, dovolenky, letenky a pod.) je zväčša provízia pre partnerov na úrovni len niekoľko jednotiek % (1-5%). Je to ovplyvnené aj tým, že tento sortiment je pomerne ľahko predajný ale je tu dosť vysoká konkurencia, takže veľký priestor na provízie tu nie je.
  • Ak sa jedná o produkty vo forme rôznych špecializovaných služieb a poradenstva, pôžičiek, úverov, investovania a pod., môže sa jednať rádovo o 5-20% provízie, prípadne o pevne stanovenú sumu za získanie kontaktných údajov na perspektívneho zákazníka napr. vyplnením formulára alebo online dotazníka.
  • Z hľadiska výšky provízií sú zrejme najvýhodnejšie produkty v elektronickej forme dodávané zákazníkom cez internet, ako napr. rôzne online vzdelávacie kurzy, praktické špecializované návody, výučba cudzích jazykov, predaj softvéru, osobnostný koučing, mentoring, osobné poradenstvo na rôzne témy, ponuka online marketingových nástrojov a pod. Tu sa provízie z predaja a doporučenia nových klientov pohybujú okolo 25-50% z predajnej ceny.

A úplne najlepšie affiliate produkty z hľadiska zisku pre partnerov sú také, ktoré sú postavené na pravidelných, resp. opakovaných platbách za využívanie propagovaných produktov a služieb, napr. v mesačných alebo ročných intervaloch. Takže ak raz získate pre daný projekt/produkt klienta, budete dostávať opakované provízie dovtedy, pokiaľ tento klient bude platiť svoj pravidelný členský poplatok, alebo bude aktívne využívať produkt/službu.

Ak sa jedná o mesačné členské, prípadne o podiel na finančnom obrate zákazníka, potom nie je problém si postupne vybudovať stále rastúci príjem, ktorý už časom prechádza do formy pasívneho príjmu – tj. zarábate aj vtedy, keď práve nevykonávate žiadnu aktivitu.

Tu je môj konkrétny príklad týždenne vyplácaných provízií po cca 18 mesiacoch priebežnej propagácie niekoľkých affil. produktov z portálu Clickbank.com (v angličtine):

cb-provizie

Rozdiel medzi affiliate marketingom a MLM

Často dostávam otázku, aký je vlastne rozdiel medzi affiliate marketingom a MLM (multi level marketing). Tu sú základné rozdiely:

  • a) Poplatok za zapojenie do spolupráce: v AM nie je žiadny poplatok pre partnera, kdežto v MLM je väčšinou pre zapojenie vyžadovaný registračný poplatok za tzv. štartovací balík.
  • b) Tvorba príjmu – provízie: Pri AM je váš príjem závislý iba na vás, koľko dokážete sprostredkovať klientov pre daný produkt alebo službu. Výnimočne sa stáva, že firma ponúka aj nejakú províziu za sprostredkovanie ďalších affiliate partnerov, resp. za ich obraty. Ako som už spomenul vyššie, tu si môžete postupne príjem navyšovať každý mesiac, ak ste si zvolili affiliate program na báze opakovaných provízií. (napr. mesačné členské v nejakom koučovacom alebo vzdelávacom programe).
    V MLM máte možnosť zarábať za vlastnú aktivitu (predaj produktov a služieb priamo klientom) a taktiež provízie za budovanie tímu ďalších spolupracovníkov a lídrovskú činnosť.
  • c) Povinné mesačné obraty: v AM nebývajú stanovené žiadne minimálne mesačné obraty, no zvyknú byť stanovené minimálne sumy pre vyplatenie zarobených provízií (napr. 50€). Ak nezarobíte minimálnu sumu potrebnú pre vyplatenie, provízie sa vám presunú do ďalšieho mesiaca. V MLM je väčšinou potrebné splniť minimálne predpísané osobné obraty na to, aby ste mali nárok na získanie provízií zo svojho tímu. Ak to nedosiahnete, provízie z tímu nezískate a NEpresúvajú sa vám do ďalšieho mesiaca.

Ďalšie členenie affiliate programov by som rozdelil na „evergreen“ a „termínové“.

  • Evergreen sú projekty, do ktorých sa môžu klienti zapojiť kedykoľvek a sú v podstate stále aktuálne a priebežne aktualizované. Takže keď sa nový klient do projektu zapojí, ihneď má prístup k aktuálnemu obsahu, ktorý môže okamžite využívať.
  • Termínové projekty (resp. kampane) sú také, ktoré sa otvárajú len v určitom konkrétnom termíne, čomu predchádza aktívna online reklamná kampaň, ktorej sa samozrejme zúčastňujú aj affiliate partneri. K stanovenému dátumu (presnému termínu) sa uzatvára možnosť vstúpiť do programu a následne po ukončení vstupu sa samotný program pre klientov spustí. Prípadné opakovanie otvorenia programu pre nových zákazníkov je vždy len v rukách autorov projektu a môže to byť napr. raz za 6. mesiacov alebo raz za rok a pod. Výhoda tohto typu programu pre affil. partnerov je hlavne v tom, že za pomerne krátke obdobie (niekoľko dní až týždňov) intenzívne propagujú jeden program a zároveň zväčša za toto obdobie zarobia viac na províziách ako napr. pri Evergreen projekte za 3 mesiace.

Tu je príklad provízie z “termínovej affiliate kampane” na jeden vzdelávací kurz:

aff-provizia-kampan

 

Ako začať s affiliate marketingom

Ak rozmýšľate, ako využiť affiliate marketing pre seba, prípadne ako rozbehnúť aktivity v tomto segmente, určite si treba najprv ujasniť, či sa chcete zamerať na SK/CZ trh, alebo na globálny trh, tj. na internete hlavne na anglicky hovoriacich ľudí. Každá z týchto alternatív má samozrejme svoje „pre a proti“, či už z hľadiska jazykových bariér, konkurencie na trhu, možností propagácie, množstva vhodných affiliate programov a pod. Ja osobne mám aktivity v rámci SK/CZ projektov, ale aj globálne v angličtine. Samozrejme že som nezačal robiť všetko naraz, ale postupne pekne jeden projekt po druhom.

Zaujímavá a široká téma ohľadom affiliate marketingu sú iste konkrétne spôsoby a stratégie propagácie jednotlivých affil. programov. Osobne využívam niekoľko stratégií, ako napr. tématicky zameraný web, sociálne siete, email marketing, online reklama a ďalšie.

To si ale nechám zase do ďalšieho článku niekedy na budúce, prípadne pre mojich klientov, ktorí si kúpili ebook „51 spôsobov ako zarobiť na internete“ tieto postupy konzultujem individuálne.

 51 spôsobov ako zarobiť na internete51 spôsobov ako zarobiť na internete

Ak vás zaujíma téma ako začať zarábať cez internet, tak tu mám pre vás ešte jeden špeciálny tip na online video kurz zameraný práve na to, ako si krok za krokom môžete rozbehnúť svoje online aktivity a začať zarábať cez internet >> WEBZISK.

Na záver by sa snáď hodilo aj pár praktických linkov a odkazov na ďalšie zdroje k tejto téme, tak tu sú:

  • Clickbank.com – celosvetový affiliate portál, ktorý združuje poskytovateľov aff. Programov/produktov a partnerov, ktorí tieto produkty propagujú a tým si zarábajú peniaze.
  • Jvzoo.com – podobný portál ako Clickbank.
  • Amazon Associates – Affiliate program portálu Amazon.com
  • Kurzyproradost.cz – afilliate sieť, kde nájdete zaujímavé praktické kurzy a návody na rôzne témy, ako napr: zdravie, fitness, biznis, osobný rozvoj, pre deti a mamičky, zábava, hudba a pod.
  • Dognet.sk – SK/CZ afilliate sieť, kde môžete propagovať rôzne produkty a služby cez jeden partnerský účet a získavať provízie z rôznych produktov.
  • VimVic.cz – český affil. portál, kde môžete ako aff. partner propagovať rôzne produkty a vzdelávacie kurzy, prípadne aj predávať váš vlastný inforprodukt formou affiliate.
  • Affilnet.sk –  AffilNET je služba, ktorá pomáha eshopom predávať formou preposielania objednávok, dropshippingu a veľkoobchodu. Môžete si tu vytvoriť eshop, ktorý bude predávať tovar, ktorý nemusíte mať na sklade, len zabezpečíte samotný predaj tovaru a o všetko ostatné sa postará systém AffilNET.
  • bitly.com – skracovač a „ukrývač“ affil. url linkov. Túto stránku často používam pre „skrytie a maskovanie“ mojich affiliate linkov, aby sa nedal obísť klik bez zaevidovania partnerského URL linku 🙂
  • 1affiliate.sk – katalóg online affiliate programov.
  • Prípadne si v google zadajte výraz “affiliate programy” alebo “affiliate programy na slovensku” a pohľadajte si niečo vhodné pre seba.

Ak máte ďalšie otázky alebo potrebujete v niečom poradiť, neváhajte sa mi ozvať. Môže z toho byť aj užitočný námet na tému ďalšieho článku 🙂